Olifantentanden bij het konijn

Algemeen:

• Konijnen hebben een elodont gebit.
    Dit wil zeggen dat de tanden gedurende het ganse leven blijven groeien.
  • Wanneer een konijn een perfect gebit heeft en goede voeding krijgt dan is de slijtage van de tanden in evenwicht met de groei van de tanden.
    Indien het konijn echter een afwijkende tandstand heeft en/of verkeerde voeding (geen of te weinig hooi en groenten) krijgt dan kunnen de tanden te lang worden.
  • In het geval van te lange snijtanden noemen we dit olifantentanden.

Symptomen die u als eigenaar kan opmerken:

• moeite met voeding opnemen
  • plots weigeren van hard voedsel
  • speekselen
  • minder stoelgang maken ten gevolge van minder voedselopname
  • vermageren
  • slechte vachtkwaliteit omdat de konijnen zich niet meer of minder gaan wassen

Diagnose:

• De diagnose van olifantentanden kan meestal tijdens een algemeen lichamelijk onderzoek.

Behandeling:

• Wanneer de oorzaak enkel en alleen een verkeerd voedingspatroon betreft dan is het mogelijk om de snijtanden te laten bijslijpen en het voedingspatroon aan te passen.
  • Wanneer de olifantentanden echter het gevolg zijn van een afwijkend gebit dan zal het probleem steeds terugkeren. In dit geval is het geadviseerd om de snijtanden te laten trekken.
    De ingreep gebeurt terwijl het konijn onder narcose is.

Een konijn kan goed leven zonder snijtanden. De enige aanpassing is dat de groenten in klein gesneden blokjes moeten aangeboden worden omdat konijnen zonder snijtanden niet meer kunnen knagen. Het eten van pellets en hooi is geen probleem zonder snijtanden.

Nazorg:

• De konijnen krijgen voor enkele dagen een pijnstillende siroop mee.
  • Na de operatie is het belangrijk erop te letten dat het konijn voldoende eet.
    In sommige gevallen moet de eerste dagen gedwangvoederd worden en is het mogelijk dat het konijn medicatie krijgt om het maagdarmstelsel terug op gang te brengen.
    Indien uw konijn 24 uur na de ingreep nog niet gegeten heeft moet u contact opnemen met uw dierenarts.

Nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.