Vaccinatie konijn

Tegen welke ziekten beschermen?

RHD

Rabbit hemorrhagic disease of ook wel Viraal Haemorrhagisch Syndroom (=VHS) genaamd, is een virusziekte die in ons land voor de eerste keer werd gesignaleerd rond 1990. De ziekte wordt veroorzaakt door een calicivrus. Enkel konijnen die ouder zijn dan 2 maanden zijn gevoelig aan dit virus. De ziekte is enkel besmettelijk voor konijnen, zowel in het wild levende, als huiskonijnen! Het is echter ongevaarlijk voor mensen en andere diersoorten.

De ziekte kan worden verspreid door direct contact, insecten, uitwerpselen en besmet groenvoer. Meestal is de reden van de overdracht dat bij het geven van groenvoeder dat gehaald wordt op plaatsen waartoe ook wilde konijnen toegang hebben!
Konijnen die besmet zijn met RHD verliezen plots hun eetlust en krijgen bloederige diarree. Sterfte treedt snel op met meestal bloedingen uit de neus en andere lichaamsholten.
Preventie van deze ziekte kan door uw konijn jaarlijks te laten vaccineren tegen deze dodelijke ziekte.

Myxomatose

Myxomatose is een erg verspreide ziekte, eveneens veroorzaakt door een virus. Myxomatose wordt verspreid door stekende insecten (vlooien, muggen en vliegen). Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.
Zwelling van de oogleden, de mond en de anus zijn typische symptomen van de ziekte. Er ontstaan zogenaamde ‘bultjes’ in de huid (myxomen), die zich vooral verspreiden naar de oren, mond en rug. Myxomatose is net zoals RHD een dodelijke aandoening. Na besmetting zal het konijn meestal sterven. In het wild zal slechts 5 tot 10 % de ziekte overleven. Bij tamme konijnen die goed behandeld worden, ligt dit percentage iets hoger. Preventie van deze ziekte kan eveneens door jaarlijkse vaccinatie.

Vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.