Baarmoederontsteking bij het konijn:

Anamnese:

• Konijn van 5 jaar en tien maanden oud, vrouwelijk niet gesteriliseerd.
  • Klacht: Al enkele dagen onder hok zitten wat abnormaal is, iets minder eten en al enkele dagen geen stoelgang meer gezien.

Onderzoek:

• Geen tandafwijkingen.
  • Op buikpalpatie verdikte strengen te voelen achteraan in de buik.
  • Radiografie: vermoeden baarmoederontsteking (pyometra).

• Dit vermoeden is bevestigd door middel van een echografie.

Diagnose: Baarmoederontsteking

• Bij een baarmoederontsteking is de baarmoeder gevuld met etter.
  • Symptomen die kunnen optreden bij een konijn met baarmoederontsteking: lusteloosheid, veel drinken en daardoor veel plassen, geen eetlust, (soms) vaginale afscheiding

Behandeling:

• Chirurgisch verwijderen van de baarmoeder en de eierstokken.
  • Deze ingreep moet plaats vinden op de dag van diagnose of op de dag erna. Langer uitstel zou ervoor kunnen zorgen dat de algemene toestand van het konijn achteruit gaat waardoor de prognose na operatie veel minder gunstig is. Bij het konijn is de etter ook meestal zeer dik van consistentie. Hierdoor kan de etter niet afvloeien naar buiten toe en wordt het risico op scheuren van de baarmoeder bij laattijdig ingrijpen veel groter.

Dit is een normale baarmoeder van een konijn (beeld van een standaard sterilisatie van een konijn)

Dit is de ontstoken baarmoeder. De baarmoeder is duidelijk opgezet ten opzichte van de normale baarmoeder.

Preventie:

• Alle konijnen die niet voor de fok worden ingezet kunnen best op een leeftijd van 6 maanden worden gesteriliseerd.