Chronische nierinsufficiëntie bij hond en kat

Enkele algemeenheden over de nieren:

• Net zoals wij hebben onze katten/honden 2 nieren, één links en één rechts.
  • De nieren halen de afvalstoffen uit het bloed zodat ze via de urine kunnen worden uitgescheiden.
  • De nieren zorgen voor aanmaak van verschillende hormonen die een rol spelen bij de productie van de rode bloedcellen en de regulatie van de bloeddruk.
  • De nieren maken eveneens vitamine D aan.

Wanneer spreken we van nierinsufficiëntie?

• De werking van de nieren gaat vaak traag en onopvallend achteruit. De katten/honden vertonen pas symptomen wanneer de nierwerking al voor een groot deel gecompromitteerd is.
    Zo gaan de nierwaarden in het bloed (ureum en creatinine) pas stijgen wanneer de nierwerking reeds met 75% is afgenomen. Het is pas op dit moment dat onze katten/honden vaak symptomen gaan vertonen van een verminderde nierwerking.
  • Wanneer de nieren minder goed gaan werken gaat niet enkel de filtratie van afvalstoffen achteruit.
    Ook de waterhuishouding gaat verkeerd lopen waardoor de katten/honden zichtbaar meer gaan drinken en plassen.
    Daarnaast gaat de aanmaak van de verschillende hormonen achteruit waardoor er problemen komen in de productie van rode bloedcellen en de regulatie van de bloeddruk.

Op welke leeftijd komt chronische nierinsufficiëntie voor?:

• Chronische nierinsufficiëntie komt voornamelijk voor bij oudere katten/honden.
  • Erfelijke afwijkingen kunnen echter eveneens reeds problemen veroorzaken in de nierwerking bij jongere katten/honden.

Wat zijn mogelijke oorzaken van chronische nierinsufficiëntie:

• In deze infobrochure gaan we niet in op de oorzaken van acute nierinsufficiëntie. Wel staat vast dat een slecht behandelde acute nierinsufficiëntie zal overgaan in een chronische nierinsufficiëntie.
  • Oorzaken van chronische nierinsufficiëntie:
    1. erfelijke oorzaken
    2. infecties
    3. problemen met de bloeddruk
    4. tumoren
    .....

Symptomen van nierinsufficiëntie:

• verminderde of geen eetlust
  • moeheid, lusteloosheid
  • vermageren ten gevolge van de verminderde eetlust en ten gevolge van spierafbraak
  • braken, diarree
  • meer drinken en daardoor ook meer plassen
  • naast de bak plassen bij katten
  • slechte vachtkwaliteit (doffe vacht en schilfer vorming)
  • ulcera in de mond
  • slechte mondgeur

Welke onderzoeken moet de dierenarts doen om nierinsufficiëntie te kunnen vaststellen:

• bloedonderzoek
  • urine onderzoek
  • (echo onderzoek van de nieren: vooral belangrijk bij jonge katten met mogelijks erfelijke afwijkingen of bij het vermoeden van tumorale processen bij oudere katten/honden)

Is er een manier om chronische nierinsufficiëntie te genezen?

• Neen, het verloren gegane weefsel kan zich niet herstellen.
    Een goede behandeling is er dus op gericht om de verdere ontwikkeling van de ziekte af te remmen en een goede levenskwaliteit aan te houden.

• Op het moment dat de kat/hond gediagnosticeerd wordt met chronische nierinsufficiëntie zal door uw dierenarts worden aangeraden om de kat gedurende 3 dagen te hospitaliseren voor een speciale vloeistoftherapie.

• Behandeling na deze eerste 3 dagen.
    1. Zorg dat de kat/hond thuis steeds een waterbakje heeft staan.

2. De kat/hond komt best op een nierdieet te staan. Dit voeder bevat minder eiwit, minder zout en fosfaat om de nieren te ontlasten. Deze diëten zijn bij de dierenarts verkrijgbaar. Sommige katten/honden zijn in het begin niet erg fan van hun nieuw voeder. Probeer daarom verschillende vormen zoals korrels, versheidzakjes of blik.
    Maar belangrijk bij nierpatiënten: iets eten is beter dan niet eten.
    Indien uw kat/hond dus in een volledige voedingsstaking gaat, is het beter om uw oude voeding aan te houden. Een kat die in voedingsstaking gaat, gaat immers haar eigen spieren afbreken en daardoor meer afvalstoffen maken die de nieren nog meer gaan belasten.

3. Katten met chronische nierproblemen die veel eiwitverlies via de urine hebben hebben baat bij een medicatie die de bloeddruk gaat verlagen.

4. Fosforbinders geven via de voeding (in poeders verkrijgbaar bij uw dierenarts). Deze kunnen de progressie van het nierfalen gaan vertragen.

5. Medicatie tegen de misselijkheid indien nodig.

6. Dialyse is geen mogelijkheid bij onze huisdieren. Een goed alternatief is echter om on de 4-6 weken de kat/hond binnen te brengen voor een halve dag om een infuus in te laten lopen.

Belangrijk:

• Is uw kat/hond een nierpatiënt, dan is het zeker aangeraden om jaarlijks een bloedcontrole te laten uitvoeren om de evolutie van de nierwaarden op te volgen.
  • Vermijd wanneer u kan stressvolle situaties voor de kat zoals pensionbezoeken, lange reizen, ... .
  • Wanneer uw kat/hond een nierpatiënt is en symptomen vertoond van braken, lusteloosheid en slechte eetlust. Ga dan zeker de dag zelf nog of de volgende dag naar de dierenarts voor een check up.

Nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.